Green Tea

Laut Ke 4 Terbesar Dunia Bakal Lenyap



21 November 2015 – Salam di pagi hari. Sihat ke idak?. Entri kali ni, biasa-biasa aja. Rasanya KOSMO dah pn cerita pasal Laut ke 4 terbesar dunia ni. Bagi yg masih lg belum tau, mai sini. Aku cerita semula. 

Laut Aral adalah lautan ke 4 terbesar dunia dan terletak di sempadan kazakhstan - uzbekistan. Pada tahun 2008 Laut Aral mula mengering dan di ramal akan lenyap dari peta dunia menjelang 2020. Keluasan lautan ini adalah hampir sebesar negeri Sabah dan kedalaman laut mencecah 42 meter. Laut Aral mula menyusut dan kering pada 1990 apabila Kesatuan Soviet mengubah laluan sungai Amu dan sungai Syr yg merupakan sumber utama air Laut Aral untuk kegiatan industri kapas dan beras.

Ekoran fenomena itu, Kawasan berhampiran Laut Aral yang paling subur dahulunya kini telah pun kering kontang, dan  menjadikan wilayah tersebut lebih panas dimusim panas dan lebih dingin di musm sejuk. Lebih buruk lagi, rakyat Karakalpakstan terpaksa berhadapan ribu pasir yg membawa racun bahaya menyebabkan kesukaran bernafas.


Tiupan Kimia dari dasar tasik juga menyebabkan rata-rata penduduk di wilayah itu mengalami penyakit anemia dan barah. Daerah Muynak di Uzbekistan kini telah pun menjadi padang pasir. Kematian bayi pernah dicatat antara yg tertinggi didunia bahana daripada padang pasir bertoksik ini. . Hanya tinggalan bangkai kapal-kapal nelayan yg mereput dan terbiar menggambarkan Laut Aral tidak akan kembali dan bakal lenyap suatu masa nanti.

P/s – Maaf diatas penulisan aku yg tunggang terbalik. Happy Reading :) 

1 comment:

Syamsid Dhuha said...

Allah-hu akbar kuasa Allah