Green Tea

Cendawan vs Kesihatan



24 Mei 2013 - Hi,readers.. skrg jam tepat kul 4.18 pagi.. mate xngantok lagi.. so aku nak membebel pasal cendawan.. baikkah cndwn utk kesihatan ?? mengikut dari pembacaan aku, kebanyakkan jnis cndwn boleh dimakan tapi xsemua.. cndwn ni mempunyai rasa,bentuk dan tekstur yg tersendiri..

 majoriti cndwn mengandungi protein, vitamin dan zat galian spt kalsium dan posforus. kajian mndapati, cndwn boleh mengurangkan kandungn gula dan menambah insulin dlm darah, membunuh beberape virus yg membawa pnykit berjangkit dan mencegah barah.. cndwn juga rendah lemak,serat tinggi,kaya dgn protein dan sesuai utk pesakit diabetes serta obesiti..

Jenis cendawan boleh dimakan :

a. crimini
b. cloud ear or black fungus


c. nameko


d. oyster or abalone

e. enokitake


f. shiitake
g. shimeji

h. white mushrooms

i. snow or white cloud fungus
j. portobello

# amaran - terlebih-lebih mkn cndwn or mkn cndwn kerap sgt boleh menyebabkan keracunan seperti muntah2..cndwn kan sejenis kulat , semestinya ade spora..spora tu laa yg jahat nyer sbb bg effect kat badan.. -the end-

3 comments:

Nana Liena said...

ala..kalau letak gambar2 jenis2 cendawan mesti best..hehe... tak berapa minat cendawan..huhu

Shakira Pathi said...

suka makan cendawan tiram je hehe :)

leogurl94 said...

Ada lah makan cendawan jugak . Tapi tak tau nama ape . hehe . btw nice blog ^^