Green Tea

Epal Didalam Pastri



27 Mei 2013 - Salam.. kita cerita pasal epal pulak.. bukan snow white je suke epal, ramai orang yg suka.. betul tak?? kalau korang  nak tau, sebenarnya terdapat kira-kira 10,000 jenis epal ditanam di dunia dan lebih drpd 7,000 jenis epal ditanam di Amerika Syarikat.. pelbagai warna, pelbagai rase.. dan untuk pengetahuan korang jugak, pokok epal ni boleh hidup beratus tahun.. sampai ke anak cucu pun still dpt hasil.. hehe

secotet sejarah epal

- Perkataan "epal" berasal drpd prktaan bahasa inggeris lama iaitu "aeppel."

-  Mitologi Yunani dan Rom merujuk epal sebagai simbol cinta dan kecantikan.

- Epal tlh diperkenalkan kpd Barat Laut Pasifik pada 1825 oleh Kapten Aemilius Simmons, yg menanam benih epal di Fort Vancouver di Washington.

masak-masak epal

i. apple muffin


ii. apple pie


iii. apple strudel


iv. baked apple


v. apple crumble


# p/s - search je resepi epal kat en.google then practice masak kt umah.. sure owsem.. hehe.. all the best!

1 comment:

Rieyn Anna said...

sdapnye epal..terliur akk tgok pic msk2 epal tu..hihi..:)