Green Tea

Kuih Sagu Berkuah Susu


21 Feb 2015 - Hai.. hai.. salam petang dah nak ke maghrib.. Hari ni mood nk buat kuih dtg lg.. hehe.. memandangkan adik aku dh nk balik upm sok.. so sy buat sesuatu utk dia.. sedih rasanya sbb lps ni xtau nak gaduh dgn sape.. aku pulak balik bln 3 ni..Hari ni aku buat kuih sagu kuah susu.. versi remaja lah konon ni.. kalau org tua-tua dieorg makan berkuah santan kan.. Tapi aku kuah susu.. Yum yum.. Nak cuba jugak ke? Meh tgk respi soppa doppa simple kebabom ni..

Bahan A (Kuih Sagu)
1 cawan sagu
2 cawan air
1 sudu pewarna sirap
2 sudu besar gula

Bahan B (Kuah)
1 tin susu cair
5 sudu susu pekat
5 sudu gula
1 sudu besar tepung kastard
2 cawan air

Cara Penyediaan
Utk buat kuih sagu,  Masukkan kesemua bahan A.. Masak sampai air kering atau sagu sedikit jernih.. Masukkan dalam bekas bertutup dan letak dlm peti.

Utk kuah, masak bahan B sampai mendidih.. Tutup api kemudian masukkan dlm peti..

Bila kedua-dua dah sejuk, bolehlah dihidangkan.

p/s : Sapa yg suka manis boleh lebihkan gula masa membuat kuah. Sedap dimakan sejuk-sejuk ditengah hari, terasa segar dan nikmat.. Resepi utk 4 org makan.. Apa pun selamat mencuba ea.. hehe.. Nak sikit? meh datang jengka.. :D

2 comments:

Mutiara Cinta said...

Perghh...sdap ni. Peberet saya dan anak2

RiN nOku said...

amboi....merah nye mak ngah... nk ckit =)