Green Tea

Tips Untuk Membela Kucing


13 Mei 2013 - Setiap orang ade minat pet masing2 kan..ade yang suke bela pet hamster laa,arnab,ayam,cicak(ade ke)..bela motor pon boley..hehe..xkesah laa tu..ape yang nk aku kongsikan ialah tips penjagaan kucing cara aku..**kalau kucing jenis kampung bela mcm mane pun bereh je**..hehe..bile dah bela kucing tu mesti nak kucing sihat walafiat kan...mesti xnk nak tgk kucing sakit,makin kurus kurus then mati.. kesian laa mcm tu..so mari kita tgk kat bwh ni..

5 tips bela meow yang sihat

1. Bekas
sediakan bekas makanan ,bekas air dan tempat tido  
(e.g raga,kotak,sangkar ) yang bersih untuk keselesaan..kucing pun mcm manusia jugak kn..

2. Minuman
pastikan air minuman ditukar stiap hari..sbb nak pastikan air tu bersih..tak mau laa berkuman..

3. Makanan 
kalau boleh bagi makanan nasik+ikan=gaul sebati...xpyh laa bagi friskies,whiskas ke or yg berkaitan..sebab bahan kimia banyak sgt..nanti kucing asyik nak minum air je sebab panas dalam..

4. Mandi
kucing memang selalu jilat bulu dia..so nmpak bersih..lepas makan pun jilat bulu..habes bau ikan..ish2..nk mandi kan tu boleh tp jarang2 sekali..nanti kucing berair hidung then sakit..

5. Penyakit
kalau kucing berpenyakit..ade laa tu silap kat mane2..isi laa ubat pape yg sesuai..kalau penyakit serius bawak laa gi jumpe doktor haiwan..kalau tak, dlm seminggu kucing boleh mati..


p/s- kalau nak bagi makanan, jangan bagi yg keras2..bagi yang lembut2 je..untuk mengelakkan berlaku cedera kat usus,usus terkeluar or bengkak punggung kucing + merah2..

7 comments:

zeera lily said...

huaaa.. teringin sgt nk bela kucing..
esp kucing parsi... suka yg gebu n gemuk2 cm garfield tu tp bnyk dpt tentangan dr fmly.. diorg x suke pets.. at last, kite bela hello kitty je.. =)

farah shahera said...

lawa lah banner akak !! buat sendiri ker ? nak order !!

Shakira Pathi said...

Nice sharing :)

Liling said...

kucing saya baru lahirkan kittens.. 2 ekor. thanks for the tips! ;)

http://lovelynemo.blogspot.com

Eda Eri said...

anda di tag :)
http://edaeri.blogspot.com/2013/05/simple-giveaway-bintang-mencari-cinta.html

atiqa aris said...

cm tawu2 je sy nk bela kuceng. rabbit sy bela mati n my mom xnk ganti sbb bau die busuk then dia soh tukor kuceng.huhu

Mia Liana said...

dulu pernah bela kucing...