Green Tea

Mencanting Batik



5 November 2012 - Sedang aku menggodek album gambar.. tiba-tiba ternampak gambar ni.. gambar ni lama tak lama jugak laa.. gambar candid la sgt aku ni pun.. hehe.. tang mulut jgn tengok, tengah fokus sgt smpai tak perasan juih bibir.. masa ni ader karnival dekat uitm aku..jalan pusing-pusing ternampak laa booth batik ni..so siapa  yg nk lukis kena laa bayar.. aku pilih yg harga Rm10, kain paling kecik..


aku ni tak reti pun nak mencanting batik sbnrnya.. tapi keinginan nak cuba tu yg lebih.. conteng ke canting pun aku tak tau.. maklumlah first time kan.. punye laa takde idea, aku lukis gambar periuk kera (agak pelik disitu).. aku teringin sgt nak belajar canting batik dr org yg btl-betul expert..sbb canting batik ni hasil seni yg sgt bernilai...

aku nk share sikit apa yg aku tau.. bila kita dh siap lukis kat atas kain putih, kita ambil lilin yg dh dimasak (cair) dgn menggunakan kayu canting... lepas tu lakarkan ikut apa yg kita lukis tu.. basahkan kain dgn air menggunakan berus warna.. celup berus dalam DYE BATIK(pewarna) dan warna je laa ikut suka kita.. Dye batik cuma ada warna asas je.. kalau nak buat contohnya warna purple kita kena laa campur sendiri..
(merah + biru = purple)..

**end of the story**

1 comment:

nurul ain said...

heii..heiii...dak teknik jgak ke?