Green Tea

Gua Kristal Didalam Tanah



27 Disember 2012 - Untuk pengetahuan yang masih belum tau.. Aku nak bagi tau satt dekat korang pasal info ni.. Confirm menarik.. 304 meter bawah tanah Pergunungan Naica di Mexico ada 1 gua kristal yang sangat unik jauh didalam tanah. komposisi gua tu terdiri drpd batuan-batuan kristal gergasi dan juga dikenali sbg pasak bumi... mat salleh pnggil Ice palace...tp tak sejuk pun..suhu di bawah tanah adalah sgt tinggi sehinggakan mencecah 48 darjah celcius...panas gila, basah ketii.. Di gua kristal tu bukan tempat nak mengedik tau, kalau siapa-siapa yg tiada persiapan untuk turun ke dalam gua kristal ni boleh meninggal dalam masa 30 minit shj.. huih... risiko sgt tinggi, setiap mereka mereka yg nak turun ke gua tu wajib memakai cooling suit seberat 25kg dan tong oksigen. Bayangkan, memikul tong oksigen dan mengheret cooling suit 25kg dan perjalanan utk turun ke bawah memakan masa 20 minit.. Tak ke kerja gila tu kan.. Tapi kalau takde depa ni, kita pun tak tau pasak bumi tu apa.. kan..


kristal kat situ bukan calang-calang kristal, berat dia pun lingkungan 55tan dan pnjg dia pulak 36kaki...nampak cantik, tapi kena hati-hati sebab tekstur dia kasar dan tajam..

2 comments:

Nurul Farahizzati said...

ice placa tu ice princess punya istana.. hehehe..

Nurul Filzah said...

nice info. baru tahu :)